پارادایم شناختی در روانشناسی با نقدهایی به دیدگاه های رفتارگرایی متولد شد. در اموزش انچه مرز این دو پارادایم را از هم جدا می کند باور به نقش و تاثیر تفاوت های فردی در یادگیری است.
مطالعه مغز اولین دیدگاه های جدید،را وارد اموزش کرد و به تدریج دیدگاه های شناختی در عرصه های مختلف وارد شد.
اموزش و یادگیری نیز تحت تاثیر مطالعات عصب شناختی و ذهن دست اوردهای متعددی داشت.
در این کارگاه تحول دیدگاه های شناختی و وسعت ان مورد بحث قرار می گیرد و نظریات متفاوت برامده از نظریات شناختی در اموزش و یادگیری بررسی می شود.